בעוד 10 שנים האושר הטבעי של נכדיי כנראה יחלוף

אבא ובת בכייף

השעה היא 6:30 ביום שבת בערב. אני מחזיק את אחד מנכדיי על הידיים והוא מביט בי באהבה וחוזר על שמי. גבר קטן, פניו מול פניי, הוא דוחף שוב ושוב את חוט הקפוצ'ון שלי לפי, אני כאילו בהפתעה נושך את ידו ושנינו מתגלגלים מצחוק. משחק. בשבילו, החיים הם משחק אחד גדול. אושר. כל רגע הוא חדש, סקרנות בלתי נגמרת, כולו ממוקד רק ברגע הזה. הוא עדיין לא יודע שיש עתיד וכמעט שאין לו זיכרון עבר. עובר מגירוי לגירוי בהנאה. עסוק רק במה שקורה ברגע הזה.

האנרגיה שלו משפיעה עליי וברגע הזה אני איתו. אני כמוהו, דאגות המחר אינן כמו נמחו מעל פני האדמה וזיכרונות העבר שלי גם הם נמוגו כולם לתוך הרגע הזה ולצחוק המתגלגל שלנו. גם הדקה הבאה איננה ידועה לי ובמצב הזה אני הכי יצירתי וממציא איתו בכל פעם את הרגע הבא. אני ילד והרעיונות של המשחקים נוצרים מתוכי. אין צורך במשחקי קופסה כי כל דבר סביבנו הוא משחק. זוחלים על הרצפה ומתחת לשולחנות, זורקים שמיכות על הראש וקופצים באוויר. פשוט חיים. ילד.

ופתאום חולפת במוחי מחשבה ואני מבטא אותה לתוך חלל החדר בספונטניות, "איך זה קורה שבתוך 10 שנים, ואולי עוד לפני כן, יחלוף האושר הזה של נכדיי?"

תשומת הלב של הנוכחים בחדר מופנית אליי ואני ממשיך, "הטוהר יעלם, הספונטניות תקבל צורות שונות של התאפקות או מרידה." אני מפסיק כדי שלא לחפור להם, אבל במוחי ממשיכה המחשבה באותו הקו, "אצל נכדיי אותה הפשטות של הרגע תתחלף במורכבות ובכובד. עם השנים, הילד הזה עומד לעבור תהליך איטי ולהפוך להיות מתוח ומודאג הוא יתחיל להרכיב לעצמו טכניקות שיעזרו לו להתמודד עם החיים שללא ספק יצלקו אותו. עם הזמן הוא יניח על פניו מסכה בלתי מודעת ויפעל כדי להשיג את הצרכים הנפשיים שיחסרו לו. איך זה שפתאום יחסר לו? הרי כרגע לא חסר לו. פתאום יחסרו לו תשומת לב, הערכה, שייכות, הצלחה, תוצאות, הישגים, שיראו אותו, הבנה … כל הדברים שנדרשים כדי לפתח ערך וביטחון עצמי. זה לעומת התינוק הזה שמשחק איתי כרגע, שאין לו פחד והוא לוקח סיכונים כל הזמן באופן טבעי. קופץ מהשולחן לידיים שלי והולך על מעקה. למה ?!"

הבנתי שהילד הזה הוא אני ועוד הרבה הורים, אנשים וילדים שפגשתי במסע שלי. זה מה שקרה לרובנו.

למה זה קורה?

כי בשביל הילדים כתינוקות, אנו ההורים , האורים והתומים. אנו האמת. אנו אמורים לספק להם לא רק צרכים פיסיים כמו אוכל ולבוש אלא גם צרכים נפשיים שעיקרם: הבנה, הערכה, ביטחון, כבוד ואהבה. אבל אף אחד לא לימד אותנו מה ואיך מגדלים ילד. הילדים סומכים עלינו, המבוגרים, אבל בשלב מסוים הם מתאכזבים מאיתנו. הם יצטרכו אותנו אבל אנו לא נהיה שם עבורם. הראש שלנו יהיה במקום אחר או שלא יהיה לנו את הידע המתאים. סביר? כן סביר לגמרי! כמו שקורה לרוב ההורים. האמון שנותן בי הנכד ככל הנראה יחלוף כי לא תמיד אעמוד בציפיות שלו, או שאלה יהיו ההורים והמורים שיאכזבו דווקא כשהוא יהיה זקוק להבנה, להערכה, לתחושת ביטחון ולאהבה.

אותו ערך עצמי שאמור להיות לו כתינוק שלם וטהור שהגיע לעולם, יימחק בעקבות ביקורתיות ודחיפה להצלחה, השוואה עם אחרים, אי עמידה שלו בציפיות שלנו  ושהוא שווה בתנאי. ההתנהגות הזאת של עולם המבוגרים גורמת לילד לכעוס ובתמורה הוא זוכה לתגובה לא נעימה מההורים, מהגננת או מהמורים, וחוזר חלילה. לא בטוח שיהיה מי שיבין אותו ויש להניח שמתישהו הילד יפריע למבוגרים בתוך ים המטלות וחוסר הזמן של ההורים בעודם צועדים בדרך  אל עבר המטרה הבאה והעומס בו הם חיים.

עכשיו אני פונה אליכם הורים. "אנחנו ממש לא אשמים בסרט הזה. גם אנחנו כולנו כילדים נשרטנו מהורינו והסביבה. אנחנו שורדים בתוך ים הדרישות שמציפות אותנו. אין לנו אפשרות להגיב בצורה מדויקת לכל צורך של ילדינו וגם לא ממש קיבלנו הדרכה מתאימה". ואני אומר, בואו נחליף את האשמה באחריות על ההתנהגות שלנו , נכיר בטעויות ונתקן אותם ונבנה יחסים חדשים. ואם לא…

זהו הגורל העתידי לנכדינו

עם הזמן הילדים בעצמם ידחיקו את הכעס שנחשב על ידי כולם לתגובה בלתי ראויה והראש יגיד לרגש שלהם, "תסתמי את הפה ותפסיקי לכעוס או לבכות כי זה ממילא לא מועיל". ובאמת היא, הרגש, תפסיק לבכות או לכעוס ואנרגיית הכעס תישאר תקועה בגרון או בחזה ותהפוך לבועות של כאב. כמונו, גם הילדים יאבדו את היכולת להביע רגשות כנים כי אף אחד סביבם לא למד לנהוג ככה. להיפך, אומרים להם שהבעת רגשות שווה חולשה. במקרה הטוב בשביל לעמוד בציפיות הסביבה הם יפנימו את המסר ובמקרה הרע יתפרצו, יפרקו בדרכים לא ראויות ואז כמובן הסביבה תייסר אותם על התנהגותם, התסכול שלהם יגבר והערך העצמי ירד בעוד כמה דציבלים. למה? בגלל שהם לא מבינים את הרגש האינטנסיבי הזה שפורץ מהם. גם להם לא נעים. הם מאמינים שהם רעים או במקרה הטוב לא בסדר, מה שמגביר את התסכול והכעס כי הם מרגישים שאיש לא מבין אותם, שהם לבד ושאין להם על מי לסמוך. לכן הם מפתחים אחת מהשתיים.

תבניות התנהגות של סגירות והדחקה ואז מגיבים בצייתנות. ההורים מרוצים מצד אחד ומתלוננים מצד שני אנחנו פשוט לא מבינים "למה אתה לא משתף, לא מדבר, לא פתוח, תהיה יותר חברת".

או תבנית של התפרצויות זעם וחוסר קבלת מרות. העימות וויכוח עם ההורים הם השיגרה.

בפנים הם בודדים ומבינים שצריכים להסתדר לבד.

בקיצור, הילדים הקטנים ומלאי החיים האלה בונים לעצמם איזה שהיא תדמית על עצמם שהיא לא הילד הטבעי הזה שכרגע משחק על הידיים שלי. בא לי לצעוק, "האם זה גורל ואין באמת מה לעשות? האם זהו הכיוון היחידי שאליו אנחנו מסוגלים ללכת?"

ואם אתם חושבים שאני מגזים, אז איך יכול להיות שמידת השימוש בתרופות נגד דיכאון עלתה גם בשכונות הכי טובות בארץ? איך ייתכן שהדרישה לפסיכולוגים ואחוז הגירושים עולים? למה האלימות בכלל ובבתי הספר בפרט הפכה לנורמה? איך זה שיש כל כך הרבה בעיות התנהגות אצל ילדים? מאיפה מגיעות כל אותן פגיעות של ילדים בילדים ושל ילדים במורים, וכל התלונות של הורים שאיבדו שליטה על הילדים שלהם? מדוע כל כך הרבה הורים למתבגרים מבקשים היום לסלול דרך לפתיחות ולתקשורת עם ילדיהם שאומרים להם צאו לנו מהווריד, שלא מספרים על עצמם כלום, שלא מדברים על החוויות שלהם בבית הספר ועם חברים? ומאיפה נובע כל חוסר הכבוד למבוגרים באשר הם?

הנה הילד הקטן הזה שבזרועותיי כל כך תמים וטהור. למה זה לא יכול להישאר ככה? הרי כרגע בינו לביני יש רק חום, חיבוק ואהבה. אני איתו לגמרי, מסור אליו כל כולי. עם הנכדים, אין זה משנה מה הם מבקשים, אם הם מסרבים לצאת מהמקלחת או אם לא מתאים להם לגרוב את הגרביים. יש לי סבלנות אליהם ולכן הם בדרך כלל ממלאים את הבקשות שלי באופן טבעי. בלי לחץ שלי. זה גם בסדר שהם מתעקשים מרוב עייפות, ובוכים, ומאבדים לפעמים קשר וחיבוק וחום יאפשרו לדרמה להסתיים בהירדמות.

שוב אתם ספקנים, "מה אתה מבין, אתה סבא אלה לא החיים האמתיים" ואתם צודקים. למי יש סבלנות או זמן לחכות לילדים שיקשיבו ויעשו את מה ביקשנו כשחייבים לפזר את כולם על הבוקר במסגרות ולהגיע לעבודה בזמן? או כשרוצים שכולם כבר ילכו לישון כדי שיהיה לנו רק רגע אחד לעצמנו בסוף היום? נכון. הייתי בסרט הזה. אבל זה לא אומר שאי אפשר אחרת.

אז הנה אנחנו היום עם ילדים מתבגרים וילדים מבוגרים ויש בינינו מתחים או נתק. אין מספיק פתיחות, התקשורת לקויה, אי ההבנות פורחות וכך גם העימותים, בין אם סמויים או גלויים. במקרה הטוב התקשורת עניינית והיחסים סבירים, ופה ושם יש כמה רגעים טובים. אבל כולנו יודעים שזה לא מספיק.

אז מה עושים אחרת?

זה הסוד שלי!

  1. מתמקדים ביחסים ולא בפקודות עשה ואל תעשה.
  2. בונים יחסים שיוצרים קירבה ולא משחקים דמות של הורה. הילדים שלנו רוצים לפגוש בני אדם ולא בעלי תפקידים כמו הורה, אבא או אימא.
  3. להיות בן אדם משמעו:

 להסתכל על עצמנו בכנות, ללמוד מי אנחנו, להיפרד ולהתנקות מהעבר. לפתוח דף חדש. לא לרָצות ולא לשלוט. להביע רגשות. לקחת אחריות ולהתנצל על חלקכם. לשאול ולא לצוות. להבין את האחר ורק אז לצפות להבנה. לשתף את האחרים בצרכים שלכם. להציב גבולות אך ורק כשהדבר באמת הגיוני ונדרש. לפרגן והרבה. לתת דוגמה אישית. לחיות לפי חמשת הערכים: להבין, להעריך, לכבד, לתת ביטחון, לאהוב. להודות לילדים שלכם על כך שהם כאן איתכם.

אם תהיה פריצת דרך ביחסים שלנו עם ילדינו המתבגרים והמבוגרים, הנכדים שלנו יזכו לגדול בתוך עולם אחר. זהו כל פועלי – לעזור להורים לחולל את השינוי הזה. לחדש את היחסים עם הילדים המתבגרים והמבוגרים ולפתוח דף חדש.

זה מייל שקיבלתי מאימא בעקבות קריאת המאמר הזה:

"אריה יקר, כל כך ריגשת אותי במאמר הזה.. כל כך הזדהיתי עם הילד.
כמה עבודה פנימית אני עושה היום כדי להחזיר לעצמי את האמון והערך בעצמי,
כמה אני משקיעה כדי לתקן יחסים עם הבנות שלי.
תודה ענקית על השיקוף שקיבלתי דרכך, על החיזוק הסמוי שהכל בסדר איתי  (:

חיבוק גדול"

יש לי עדיין כמה שאלות

אין בעיה!
אפשר להשאיר את מספר הטלפון כאן בטופס ונחזור אליך או להתקשר לאריה.

אני מסכים לקבל הודעות ועדכונים

שתף את הפוסט:

צור קשר

אני מסכים לקבל הודעות ועדכונים

מדריך מתנה
ronybook450-203x300
אני מסכים לקבל הודעות ועדכונים

מאמרים חדשים
נגישות
לוגו של וואטסאפ